1-Sarılar Aşireti hakkında kısa bilgi [1]
Bu konuda en yetkin araştırmalar yapan Tufan Gündüz’e göre Sarılı Aşireti Dulkadir ve Bozulus Türkmenlerinden ayrılarak Danişmendliler içine katılmıştır. Aşiret Nusaybin bölgesini terk ederek İç Anadolu’ya gelmiştir. [2] Kaldı ki Bu tespit Osmanlı tapu-tahrir kayıtları ile örtüşmektedir. [3] Sarulu, Sarular, Sarılı,Sarılar adıyla söz konusu bölgelerde ve aşiretin dağıldığı diğer yerlerde Sarılar yerleşimleri (Gaziantep Sarılar,Antalya-Hatay-Tekirdağ-Ankara Nallıhan-Ankara-Kazan-Maraş-Hakkari-Mardin-Urfa-Akhisar-Amasya-İzmir Tire ve Kemalpaşa-Göynük-Nevşehir Sarılar Köyü olmak üzere) 19 tane Sarılar köyü mevcuttur.
2-Osmanlı tapu–tahrir kayıtlarında Sarılar Aşireti
Osmanlı tapu tahrir kayıtlarında aşiret Avşar-Yazır- Eymür boyu içersinde geçmektedir. Ancak kaynakları büyük bir çoğunluğunda Avşar boyunda görünmektedir. Taife olarak ta Eğlen-oğlu cemaati, Danişmendli Türkmenleri, Teke Türkmenleri. Maraş Yörükleri, Bozulus Türkmenleri, Gündeşli Yörükleri, Ayrı Tamlu Taifesi, Dumanlı Cemaati içersindedir. [4]
3-Danişmendli Nahiyesini oluşturan aşiretler
Alaeddin, Akkoyunlu, Alemli, Ali Hanlı, Avşar, Bekdik, Beşirli, Bıçakcı, Boynuinceli, Ceceli, Cerid, Cevanşir, Çavuşlu, Çöplü, Çumdan/Çomdan, Danişmendli,Davud Hacılı, Deliler, Dumanlı, Gökkazlı, Gölegir, Gösterenli, Gündeşli, Gündüzlü /Günüzlü, Hacı Beğli, Hasanlı, Harbendeli/Harmandalı, Herikli, İcikli, Karalı, Karacakürd, Kara Hacılı, Kara Halilli, Kara İnebeğli,Karakoyunlu, Karamanlı, Karlelvend, Kaşıkçı,Kestan/Kesten, Kırıjlı, Kızılbeğli, Kızıl Kocalı,Kozculu, Köpekli, Kulfallı, Kuloğuları, Kurgılı, Kurutlu, Kürd Mihmadlı, Kürdenküre/Gördengöre, Küşne, Kütüklü, Lek, Mocan, Müminli, Oğulbeğli, Öküz/Uguz/Eyügöz, Peysan, Rahimli, Salarlı, Sarsallı, Sarılı, Savcılı, Dıddıklı, Selmanalı, Sermayeli, Süvegenli/Süvangeli, Şerefli,Şeyli, Tecirli, Tur Hasan/Dur Hasanlı, Varvara, Yahşiganlı,Yeğen Alili. [5]
4-Sarılar aşiretinin İzmir bölgesine gelmesi
Danişmendli Türkmenleri Osmanlı Avusturya ve İran savaşları nedeniyle oluşan otorite boşluğundan yararlanarak bazı olaylara sebep olmuşlardı. Bu nedenle aşiretlerin iskan edilmesi gerekiyordu.1700’lü yıllardan itibaren Danişmendli aşiretlerinin bir kısmı Dinar bölgesine iskan edildi. [6] Ancak Sarılar Aşiretin bazı kollarının Aydın vilayetinin Nif ve Tire kazalarına geldiği görülmektedir. [7] Sarılar Aşireti H. 1260 / M. 1844/1845 yılına ait nüfus defterinde 45 Hanede 110 kişi olarak Kocaaliler, Çıplak, Büyük kadife, Halkapınar köyleri civarına iskan olunmuşlardır. [8] Yine Hicri 1280-1290 yıllarına ait sicil defterlerine göre Sarılar Aşireti Nif Parsa bölgesindedir. [9] Aynı dönemde hem Nif(Kemalpaş) hem de Tire’de aşiret adıyla iki köy kurulmuştur. Aşiretten bazı obalar Torbalı ilçesinde de farklı köylere yerleşmiştir. [10]
5-Osmanlı Devleti’nde nüfus sayımı
Osmanlı Devleti nüfus sayımına büyük önem vermiş ve bunu asırlarca toprak yazımı dolayısıyla yapmıştır. [11] Osmanlı Devleti fethettiği toprakların tescil, mülkiyet ve tasarruf sistemini belirlemek ve vergi miktarlarını tayin ve tespit etmek amacıyla tahrir olarak adlandırılan bu sayımları yapmıştır. İdarî, malî ve askerî gerekçelerin zorunlu kıldığı [12] tahrirlerin otuz senede bir yapılması kanunla sabitlenmiştir. Bununla beraber bazen bu süre uzadığı gibi, cülus, bir bölgede toprağa tasarruf edenler arasındaki anlaşmazlıklar, halkın vergilerin adaletsizliğinden fazlaca şikâyet etmeleri, göçler ve salgın hastalıklardan dolayı kısa bir zamanda meydana gelen büyük nüfus değişiklikleri gibi sebeplerden dolayı bu süre kısalır, tahrirler yeniden yapılırdı. [13] Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan itibaren “memleket tahriri” adı altında yapılan bu yazım ve sayımların temel amacı asker ve vergi toplamaktı. [14] Bu tahrirlerin başlayış ve bitiş tarihlerine ilişkin farklı saptamalar bulunmaktadır. Ebül’ula Mardin’e göre ilk tahrir Sultan Orhan (1326-1389) dönemine aittir. Ö.Lütfi Barkan’a göre ise, ilk tahrir Sultan Murat döneminde (1360-1389) yapılmıştır. Son tahrir ise Netayic’ül Vukuat müellifi Mustafa Paşa’ya göre II.Selim (1566-1574) devrinde yapılmıştır. Barkan’a göre ise son tahrir III. Murat (1574-1595) devrinde yapılmıştır. Hammer ise, III. Murat devrinden sonra da tahrir yapıldığını belirtmiştir. [15]
Tahrirler sonucunda tutulan defterler, asker alımında ve vergilendirmede başvurulan ana kaynak olmaları nedeniyle büyük bir titizlikle saklanmıştır. Ancak devletin yükselme döneminde düzenli bir şekilde yapılan bu tahrirler, duraklama döneminde aksamaya başlamıştır. [16] Bu dönemde devlet kurumları asli vazifelerini yerine getiremeyecek bir duruma gelmiş ve bunun neticesinde de “Tahrirler” yapılamaz bir hal almıştır.
1826 yılında kaldırılan Yeniçeri Ocağı’nın yerine kurulan“Asâkir-i Mansûre-i Muhammediye” ordusunun giderlerinin ne ölçüde karşılanabileceği ve asker potansiyelinin ne olduğu sorunu gündeme gelmiştir. Bu soruların yanıtlarını bulabilme amacıyla bir meclis oluşturulmuş ve bu meclis ülke çapında bir nüfus sayımı yapılmasını kararlaştırmıştır. İlk nüfus sayımına İstanbul’da başlanmış ancak 1828-1829 Osmanlı-Rus savaşı münasebetiyle ara verilmek zorunda kalınmıştır. II. Mahmut Osmanlı-Rus savaşının bitiminden hemen sonra Anadolu ve Rumeli’de nüfus sayımına başlanmasına karar vermiştir. [17] 1831 yılında tamamlanabilen nüfus sayımları ile ilgili olarak toplanan meclis öncelikle sayımların kimler tarafından yapılması gerektiğine karar vermiş ve uyulacak nizamnameyi hazırlamıştır. [18]
1831 nüfus sayımını bütün sayımlardan ayıran en önemli özelliği, bu sayımın ilk genel sayım olmasıdır. [19] Ayrıca Rumeli ve Anadolu’da yapılmış olan bu ve bundan sonraki genel sayımların tam neticeleri hiçbir zaman neşredilememiş olduğuna göre, 1831 nüfus sayımı neticeleri ilk defa olarak kamuoyuna sunulan sayım olması bakımından da büyük önem taşımaktadır. [20]
Sayım sonuçlarının değerlendirilmesi ve bundan böyle nüfus işleriyle uğraşılması içim Ceride-i Nüfus Nezareti kurulmuştur. [21] Sayımda ilk esas olarak din ayrımı göz önüne alınmıştır. Bütün sancak, kaza ve nahiyelerde sadece erkek nüfus sayılmış, [22] nüfus müslim ve gayr-ı müslim olmak üzere iki ana gruba ayrılmıştır. Müslüman nüfus kendi içinde yaş durumuna göre ayrılmıştır. Gayr-ı müslimler ise gelir düzeylerine göre âlâ, evsâd ve edna olarak ayrılmıştır. [23] Müslüman bölgelerinde muhtar bulunan yerlerde muhtarlar, muhtar bulunmayan yerlerde ise imamlar ve ihtiyar meclisleri, gayr-ı müslimlerin bulunduğu bölgelerde ise papazlar ve kocabaşılar muhbir olarak görevlendirilmişlerdir. Bu yolla tutulan nüfus defterleri İstanbul’a gönderilmiştir. [24]
Sayım sonucu hazırlanan icmal defterine göre Anadolu’da; 1.988.027 İslam, 366.625 Reaya, 7.143 Kıpti, 5.338 Yahudi, 16.743 Ermeni olmak üzere toplam 2.383.876, Rumeli’de ise toplam 1.369.766 erkek nüfus tespit edilmiştir. [25]
Osmanlı Devleti’nde 1831 nüfus sayımından sonra başka nüfus sayımları da yapılmıştır. 1844’te ordunun yeniden düzenlenmesi amacıyla nüfus sayımı yapılmıştır. [26] 1847’de ilk devlet salnamesi çıkmış, 1864’te vilayet salnameleri yayınlanmaya başlanmıştır. Bilindiği üzere salnameler nüfusla ilgili önemli bilgiler içermektedir. Bu açıdan salnameler Osmanlı nüfus araştırmalarında büyük önem arz etmektedir. 1852’de Rumeli’de, 1856’da Anadolu’da ve Suriye’de sayımlar yapılmıştır. [27] 1890 yılında yapılan sayımda kadınların da sayıldığını ve ilk kez düzenli bir nüfus kayıt sisteminin kurulduğunu görmekteyiz. Osmanlı Devleti’nde son nüfus sayımına ise 1316 yılında yayınlanan nizamnameye [28] göre 1903’de başlanmış bu da ancak 1907’de tamamlanabilmiştir.
6-Tire-Sarılar nüfus Esas Defterinin incelenmesi
Köye ait nüfus esas defter örneği Tire Sarılar köy muhtarlığı arşivinde bulunmaktadır.Tek cilttir.Yazısı Latin harflidir [29].Toplam 201 sayfadır. Bu günkü nüfus belgelerine dayanaklık yapan nüfus tahriri 22/2/1320 tarihinde yapılmıştır. Tahrirde (sayım,yazım) köyde toplam 52 nüfus hanesinde 135 erkek 116 bayan olmak üzere toplam 251 kişi tespit edilmiştir. 5 hane reisi çoban 39 hane reisi ise rençberdir. Hanelerden 17 tanesi kapalı kayıt konumundadır. Yani işlem yapılmamaktadır. En yaşlı hane reisi 1243 doğumlu hane no:5 Hasan Kahya oğlu Yakup’tur. En genç hane reisi ise 1303 doğumlu hane no:50 Mustafa Beşe oğlu Mustafa’dır.
SARILAR KÖYÜ NÜFUS ESAS DEFTERİ Tahrir tarihi: 22/2/1320 |
|||||||||
Hane no |
İsim |
Meslek ve sanatı |
Baba adı |
Anne adı |
Doğ. Yeri |
Doğ. Tarihi |
Top.lam |
Erkek |
Kadın |
1 |
Veli Oğlu Hüseyin [30] |
Rençber |
Veli |
Ayşe |
Sarılar |
1279 |
4 |
3 |
1 |
2 |
Köse Nasuh oğlu Veli eşi Huriye [31] |
Halil |
Fatma |
Sarılar |
– |
1 |
– |
1 |
|
3 |
Musa Kahya oğlu Hüseyin [32] |
Rençber |
Mehmet |
Elif |
Sarılar |
1271 |
6 |
3 |
3 |
4 |
Karadişoğlu Himmet [33] |
Rençber |
Mustafa |
Gülsüm |
Sarılar |
1282 |
7 |
3 |
4 |
5 |
Hasan Kahya oğlu Yakup [34] |
Rençber |
Musa |
Hatice |
Sarılar |
1243 |
8 |
5 |
3 |
6 |
Çoban Mustafa oğlu Mehmet [35] |
Rençber |
Mustafa |
Ayşe |
Sarılar |
1276 |
9 |
4 |
5 |
7 |
Çoban Mustafa oğlu Mahmut [36] |
Rençber |
Mustafa |
Zeynep |
Sarılar |
1296 |
5 |
3 |
2 |
8 |
Gök İbrahim oğlu Süleyman [37] |
Çoban |
İbrahim |
Hatice |
Sarılar |
1262 |
8 |
5 |
3 |
9 |
Gök İbrahim oğlu Mehmet [38] |
Rençber |
İbrahim |
Hatice |
Sarılar |
1279 |
5 |
4 |
1 |
10 |
Köse oğlu Mehmet Çavuş [39] |
Rençber |
Nasuh |
Keziban |
Sarılar |
1253 |
8 |
6 |
2 |
11 |
Kara Hüseyin oğlu Mustafa [40] |
Rençber |
Hüseyin |
Emine |
Sarılar |
1291 |
6 |
2 |
4 |
12 |
Kara Mehmet oğlu Süleyman [41] |
Rençber |
Mehmet |
Ayşe |
Sarılar |
1258 |
6 |
3 |
3 |
13 |
Mustafa Başoğlu Hasan [42] |
Mustafa |
Fatma |
Sarılar |
1287 |
4 |
2 |
2 |
|
14 |
Mustafa Başoğlu İbrahim [43] |
Rençber |
Mustafa |
Fatma |
Sarılar |
1288 |
6 |
2 |
4 |
15 |
İbrahim oğlu Yusuf [44] |
Rençber |
İbrahim |
Hatice |
Sarılar |
1263 |
6 |
3 |
3 |
16 |
Mehmet oğlu İsmail [45] |
Rençber |
Mehmet |
Hatice |
Sarılar |
1291 |
4 |
3 |
1 |
17 |
İsmail Kahya oğlu İbrahim [46] |
Rençber |
Ali |
Hatice |
Sarılar |
1289 |
5 |
3 |
2 |
18 |
İsmail Kahya oğlu İsmail [47] |
Rençber |
Ali |
Hatice |
Sarılar |
1292 |
5 |
4 |
1 |
19 |
İsmail Kahya oğlu Mehmet Eşi Hatice [48] |
Necmi |
Emine |
Ödemiş |
1293 |
3 |
– |
3 |
|
20 |
Karkalı oğlu Yusuf [49] |
Rençber |
Ali |
Esmehan |
Sarılar |
1264 |
2 |
2 |
– |
21 |
Kurkalı oğlu Ali [50] |
Rençber |
Yusuf |
Arzu |
Sarılar |
1288 |
7 |
4 |
3 |
22 |
Kurgazlı oğlu İsmail [51] |
Rençber |
Yusuf |
Arzu |
Sarılar |
1291 |
2 |
1 |
1 |
23 |
Ali Onbaşı [52] |
Tekaüt |
İsmail |
Esmehan |
Sarılar |
1266 |
5 |
2 |
3 |
24 |
Yudan oğlu İsmail [53] |
Rençber |
Mestan |
Emine |
Sarılar |
1291 |
7 |
4 |
3 |
25 |
Gökçü oğlu Hüseyin [54] |
Rençber |
Ali |
Fatma |
Sarılar |
1293 |
4 |
1 |
3 |
26 |
Abdurrahman oğlu Halil Onbaşı [55] |
Rençber |
Abdurrahman |
Esma |
Sarılar |
1261 |
5 |
4 |
1 |
27 |
Nizam Mehmet oğlu Hasan Hüseyin [56] |
Çoban |
Mehmet |
Esmahan |
Sarılar |
1279 |
5 |
4 |
1 |
28 |
Nizam Mehmet oğlu İsmail [57] |
Rençber |
Mehmet |
Esmahan |
Sarılar |
1287 |
7 |
3 |
4 |
29 |
Nizam oğlu Mehmet [58] |
Rençber |
Ali |
Hatice |
Sarılar |
1269 |
5 |
2 |
3 |
30 |
Nizam oğlu Nasuh [59] |
Rençber |
Ali |
Hatice |
Sarılar |
1276 |
5 |
3 |
2 |
31 |
Binbaşı Torunu Halil [60] |
Deşteban |
İsmail |
Sultan |
Sarılar |
1288 |
5 |
3 |
2 |
32 |
Köse oğlu Mustafa [61] |
Çoban |
Nasuh |
Keziban |
Sarılar |
1251 |
6 |
4 |
2 |
33 |
Abdi Beşe oğlu Mustafa [62] |
Rençber |
Abdi |
Keziban |
Sarılar |
1288 |
3 |
2 |
1 |
34 |
Abdi Beşe oğlu eşi Rukiye [63] |
Yakup |
Arzu |
Sarılar |
1282 |
3 |
1 |
2 |
|
35 |
Yusuf oğlu Yusuf [64] |
Rençber |
Ali |
Keziban |
Sarılar |
1283 |
3 |
1 |
2 |
36 |
Yusuf oğlu Mehmet [65] |
Rençber |
Ali |
Fatma |
Sarılar |
1297 |
4 |
2 |
2 |
37 |
Nasuh oğlu İbrahim [66] |
Rençber |
Nasuh |
Keziban |
Sarılar |
1259 |
8 |
5 |
3 |
38 |
Nasuh oğlu Yusuf [67] |
Rençber |
İbrahim |
Hanım |
Sarılar |
1283 |
4 |
1 |
3 |
39 |
Destan Ali oğlu Mestan [68] |
Muhtar |
Ali |
Ayşe |
Sarılar |
1292 |
6 |
3 |
3 |
40 |
Destan oğlu Himmet [69] |
Rençber |
Ali |
Ayşe |
Sarılar |
1295 |
4 |
2 |
2 |
41 |
Hacı Ali oğlu Mustafa [70] |
Rençber |
Ali |
Ayşe |
Sarılar |
1291 |
7 |
2 |
5 |
42 |
Karadişoğlu Bayram Ali [71] |
Rençber |
Mestan |
Gülsüm |
Sarılar |
1280 |
5 |
4 |
1 |
43 |
Mustafa Beşe oğlu Hüseyin [72] |
Rençber |
Mustafa |
Huri |
Sarılar |
1298 |
3 |
1 |
2 |
44 |
Mehmet Beşe oğlu Hasan [73] |
Rençber |
Mehmet |
Elif |
Sarılar |
1283 |
2 |
1 |
1 |
45 |
Yusuf oğlu Ali [74] |
Çoban |
Hüseyin |
Cennet |
Sarılar |
1291 |
6 |
2 |
4 |
46 |
Mustafa Beşe oğlu Ali [75] |
Rençber |
Mustafa |
Fatma |
Sarılar |
1278 |
6 |
3 |
3 |
47 |
Boduroğlu Mahmut [76] |
Rençber |
Abdurrahman |
Esma |
Sarılar |
1280 |
4 |
3 |
1 |
48 |
Boduroğlu Mehmet [77] |
Çoban |
Abdurrahman |
Esma |
Sarılar |
1272 |
3 |
2 |
1 |
49 |
Molla Mehmet oğlu Tevfik [78] |
Rençber |
Mehmet |
Havva |
Sarılar |
1301 |
3 |
1 |
2 |
50 |
Mustafa Beşe oğlu Mustafa [79] |
Rençber |
Mehmet |
Hatice |
Sarılar |
1303 |
4 |
2 |
2 |
51 |
Mustafa Beşe oğlu Nasuh [80] |
Mustafa |
Huri |
Sarılar |
1294 |
1 |
1 |
– |
|
52 |
Mehmet Ali oğlu Halil [81] |
Rençber |
Mehmet Ali |
Emine |
Sarılar |
1293 |
1 |
1 |
– |
251 |
135 |
116 |
|||||||
53 [82] |
Mustafa Beşe oğlu Mahmut [83] |
Mustafa |
Sarılar |
1291 |
|||||
54 [84] |
Kundakçıoğlu Mahmut [85] |
Halil |
Emine |
Sarılar |
1296 |
[1] – Ne yazık ki aşiret hakkında fazla bir araştırmaya tesadüf edilememiştir.
[2] – Tufan Gündüz, XVII ve XVIII, Yüzyıllarda Danişmendli Türkmenleri, İstanbul, 2005. s.120. Ayr. Aynı yazar başka bir eserinde de Bozuluslar içerisinde Sarılu adında Irak Bölgesinde bir aşiretten bahsetmiştir. Bkz. Tufan Gündüz, Anadolu’da Türkmen Aşiretleri, Yeditepe Yay., 4. Bas., İstanbul, 2015, s.165-166.; bunun dışında aşiret hakkında diğer bir araştırma için bakınız. Habil Adem(Pelister), Türkmen Aşiretleri, Hazırlauanlar: Hasan Babacan,servet Avşar, Geçit Kitabevi,İstanbul,2011.
[3] – Yusuf Halaçoğlu, Anadolu’da Aşiretler, Cemaatlar Oymaklar, (1453-1650), Cilt V, Togan Yay., İstanbul, 2011, ss:1979-1982
[4] – Yusuf Halaçoğlu, age,, ss:1979-1982.
[5] – Tufan Gündüz, age,s.85-128.
[6] – Tufan gündüz. Age.s.132.
[7] – Uluçay Çağatay M., Saruhanoğulları ve Eserlerine Dair Vesikalar(733H-1220H.), İstanbul, Resimli Ay Matbaası, 1940, s.170
[8] – Başbakanlık Osmanlı arşivi(BOA), NFS 3061 NFS 3061, sayfa aralığı 1-14.
[9] – İbrahim, Gökçen; 16.ve 17. Asır Sicillerine göre Saruhan’da Yürük ve Türkmenler, Marifet Basımevi, 1946,s.94
[10] – Sarılar aşireti ile ilgili 1321 (1905M.) yılı Torbalı nüfus tahrir defterlerinde kayıt örneklerine rastlamaktayız
Dağtekke Köyü Nüfus esas defteri, Tahrir tarihi:25/26 Temmuz1321, Hane:19 Sarılar aşiretinden İsmail (YAĞCI), Hane:22 Sarılar aşiretinden bardak oğlu Ahmet (BARDAK-AKBULUT-DUMAN-GÜNEL)
Helvacı Köyü Nüfus esas defteri, Tahrir tarihi:15/16 Temmuz1321, Hane:19 Sarılar aşiretinden Cabar oğlu Mehmet (Kapalı kayıt), Çengele (Ormaköy)köyü Tahrir tarihi:13/14 Temmuz1321 Hane:10 Sarılar aşiretinden Karip Mustafa (KARAYEL), Hane:19 Sarılar aşiretinden Bekir (ÇETİN), Hane:20 Sarılar aşiretinden Ali(GÜÇ-GÜÇLÜ) (Kapalı kayıt), Hane:34 Sarılar aşiretinden Akcaoğlu Mehmet (ÖZDEMİR)
[11] – Enver Ziya Karal, Osmanlı İmparatorluğu’nda İlk Nüfus Sayımı 1831, Ankara 1943, s.6.
[12] – Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul 2011, s. 659.
[13] – Midhat Sertoğlu, Osmanlı Tarih Lûgatı, İstanbul 1986, s. 326-327.
[14] – Musa Çadırcı, Tanzimat Döneminde Anadolu Kentlerinin Sosyal ve Ekonomik Yapısı, Ankara 1997,, s.44.
[15] – Karal, a.g.e., s.7.
[16] – Halime Doğru, “Osmanlı Devletinde Toprak Yazımından Nüfus Sayımına Geçiş ve Bir Nüfus Yoklama Defteri Örneği”, Anadolu Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, c.1, Sayı:2, Eskişehir 1989, s.238-241.
[17] – Mahir Aydın, “Sultan II. Mahmut Döneminde Yapılan Nüfus Tahrirleri”, Sultan II. Mahmut Reformları Semineri 28-30 Haziran 1989, İstanbul 1990, s.81.
[18] – Çadırcı, a.g.e., s. 45.
[19] – Kemal H. Karpat, Osmanlı Nüfusu 1830-1914, Timaş Yayınları, İstanbul, 2010, s. 62.
[20] – Karal, a.g.e., s.13.
[21] – Çadırcı, a.g.e., s. 45; Karpat, a.g.e., s. 91.
[22] – Karpat, a.g.e., s. 67.
[23] – Tacettin Akkuş, Tanzimat Başlarında Balıkesir Kazası (1840-1845), Balıkesir 2001, s. 14.
[24] – M. Esat Sarıcaoğlu, Milli Tarih Açısından Osmanlı Devleti’nde Merkez Taşra İlişkileri, Ankara 2001, s. 64.
[25] – Nuri Akbayar, “Tanzimat’tan Sonra Osmanlı Devlet’i Nüfusu“, Tanzimat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, c. 5, s.1239.
[26] – Akbayar, a.g.m., s.1239.
[27] – Karal, a.g.e., s.10.
[28] – Nüfus Sicil Nizamnamesi, Dersaadet, 1316.
[29] – Esas defterin aslı Tire Nüfus Müdürlüğü arşivinden Nüfus ve Vatandaşlık Genel Müdürlüğü arşivine alındığını ilgililerden öğrendik.
[30] – Soyadı:UÇAR (Bundan sonra sadece soyadı verilecektir)
[31] – Hane konumu: Kapalı kayıt
[32] – CIĞRI , Hane konumu: Kapalı kayıt
[33] – YILMAZ
[34] – ÇIKLA, Hane konumu: Kapalı kayıt
[35] – KOÇOĞLU-ÖZÇELİK-ÇAKIROĞLU
[36] – KILIÇ
[37] – GÖKOĞLU
[38] – ATAR
[39] – SARILI
[40] – YILDIRIM
[41] – ÇILDAN, Hane konumu: Kapalı kayıt
[42] -BAŞOĞLU
[43] – AYDIN
[44] – ÇINIK
[45] – ÖZEL
[46] – KAYA
[47] – APPAN
[48] – ÇIRAY, Hane konumu: Kapalı kayıt
[49] – ÇITIRGI, Hane konumu: Kapalı kayıt
[50] -DADAK
[51] – DALMIŞ, Hane konumu: Kapalı kayıt
[52] – ONBAŞIOĞLU
[53] -BUDANOĞ-BUDANOĞLU
[54] – GÖKÇENOĞU
[55] – DANIŞMAN, Hane konumu: Kapalı kayıt
[56] – ÇETİN
[57] – ÇAKMAK
[58] – TEZEL
[59] – Hane konumu: Kapalı kayıt
[60] – ŞEN
[61] – DURMAZ-YAVAŞ
[62] – YÖRÜK
[63] – DANSIK
[64] -DARGA
[65] – UZUN
[66] – CANDAŞ
[67] – DAYANÇ, Hane konumu: Kapalı kayıt
[68] – UYAR
[69] – DÖNMEZ
[70] – Hane konumu: Kapalı kayıt
[71] – ÖZDEMİR
[72] – DAYAR, Hane konumu: Kapalı kayıt
[73] – Hane konumu: Kapalı kayıt
[74] – ÇOBAN
[75] – UZMAN
[76] -YÜKSEL
[77] – ÜZMEZ
[78] – DENERİ, Hane konumu: Kapalı kayıt
[79] – KAÇAR
[80] – DENKTAŞ, Hane konumu: Kapalı kayıt
[81] – Hane konumu: Kapalı kayıt
[82] – Deftere kayıt yılı:1322
[83] – DENLİ
[84] – Deftere kayıt yılı:1323
[85] – DEBREN, Hane konumu: Kapalı kayıt
Kaynakça
ADEM, Habil (Pelister), Türkmen Aşiretleri, Hazırlauanlar: Hasan Babacan,Servet Avşar, Geçit Kitabevi,İstanbul, 2011.
AKBAYAR, Nuri, “Tanzimat’tan Sonra Osmanlı Devlet’i Nüfusu“, Tanzimat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, c. 5
AKKUŞ, Tacettin, Tanzimat Başlarında Balıkesir Kazası (1840-1845), Balıkesir, 2001.
AYDIN, Mahir “Sultan II. Mahmut Döneminde Yapılan Nüfus Tahrirleri”, Sultan II. Mahmut Reformları Semineri 28-30 Haziran 1989, İstanbul, 1990.
Başbakanlık Osmanlı arşivi(BOA), NFS 3061 NFS 3061, sayfa aralığı 1-14
ÇADIRCI, Musa, Tanzimat Döneminde Anadolu Kentlerinin Sosyal ve Ekonomik Yapısı, Ankara, 1997.
ÇAĞATAY M., Uluçay, Saruhanoğulları ve Eserlerine Dair Vesikalar(733H-1220H.), Resimli Ay Matbaası, İstanbul, 1940.
DOĞRU, Halime, “Osmanlı Devletinde Toprak Yazımından Nüfus Sayımına Geçiş ve Bir Nüfus Yoklama Defteri Örneği”, Anadolu Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, c.1, Sayı:2, Eskişehir 1989.
GÖKÇEN, İbrahim, 16.ve 17. Asır Sicillerine göre Saruhan’da Yürük ve Türkmenler, Marifet Basımevi, 1946
GÜNDÜZ, Tufan, Anadolu’da Türkmen Aşiretleri, Yeditepe Yay., 4. Bas., İstanbul, 2015.
GÜNDÜZ, Tufan, XVII ve XVIII, Yüzyıllarda Danişmendli Türkmenleri, İstanbul, 2005
HALAÇOĞLU, Yusuf, Anadolu’da Aşiretler, Cemaatlar Oymaklar, (1453-1650), Cilt V, Togan Yay., İstanbul, 2011.
KARAL, Enver Ziya Osmanlı İmparatorluğu’nda İlk Nüfus Sayımı 1831, Ankara, 1943.
KARPAT, Kemal H., Osmanlı Nüfusu 1830-1914, Timaş Yayınları, İstanbul, 2010
SARICAOĞLU, M. Esat, Milli Tarih Açısından Osmanlı Devleti’nde Merkez Taşra İlişkileri, Ankara, 2001.)
SERTOĞLU, Midhat, Osmanlı Tarih Lûgatı, İstanbul, 1986.
ÜNAL, Mehmet Ali, Osmanlı Tarih Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2011.
Elazığ Merkez de Sarılı Köyü mevcuttur.